Registrera dig

Du är vad du tänker. Din mentala projektion är den största projektionen som existerar i människans kropp. 
Ingenting kommer från utsidan.

Yogi Bhajan
(som tog kundaliniyogan till västvärlden)

Läs vidare och ta del av en meditationsövning som hjälper dig att öppna upp din förmåga att visionera och skapa ditt drömliv.



Om du nu är det du tänker - varför då inte styra dina tankar till att vara goda och positiva, som får dig att må bra och ökar ditt välmående?  Fokusera på det du VILL ha i ditt liv (istället för att uppmärksamma det som är jobbigt, tråkigt och det du INTE  vill ha). 
Fyll dina tankar med det som är viktigt för dig - dröm och fantisera om hur du vill att ditt liv ska vara.
Forma ditt liv med hjälp av dina tankar, för när du tänker positiva tankar fylls du av goda känslor., vilket leder till att du agerar på ett annat sätt - och du får helt andra resultat!

 

Hur gör du då för att styra dina tankar och tänka goda, positiva tankar?  Ett sätt är genom meditation.
Forskning har visat att meditation har en rad positiva effekter, bland annat:

  • Blodtryck och hjärtfrekvens sänks, vilket förbättrar hjärt- och kärlhälsan. 
  • "Lugn och ro" hormonet, oxytocin, frisätts och vårt välmående ökar. 
  • Fokus och koncentration ökar.
  • Immunförsvaret stärks.

 I boken Migränyoga refererar Per Söder till en studie på buddistmunkar, i vilken det framkom att vid meditation ökar hjärnaktiviteten i hjärnans framlob.  Dessa områden har hand om inlärning, minnesfunktioner och positiva känslor.
Jag tolkar det som att det är lättare att känna lpositiva känslor, som lycka, när du mediterar regelbundet!  Visst är det enastående!?

Hur gör du då för att meditera?
Att meditera behöver inte vara så komplicerat.  Det räcker med ett par minuter, en lugn plats och att du bokar in tid för dig själv.

Här nedan beskrivs en meditationsövning som stärker din förmåga att visionera, drömma och fantisera. 
I yogan är 3:e ögat (den punkt i pannan mellan dina ögonbryn och halvvägs upp mot hårfästet), kopplad till intuition och din inre vägvisare.  När du lyssnar till din inre röst leder det till ökad klarhet om vad du vill med ditt liv och vad som är viktigt för dig.  Du kan leva i äkthet och vara sann mot dig själv, vilket på sanskrit heter Sat Nam.

Vi har valt att dela med oss av just denna övning då den går helt i linje med det holistiska årstidsbaserade tankesätt som vi tillämpar.  Enligt den årstidsbaserade hälsan är vintern en bra tid för lugnare aktiviteter som ger dig utrymme för vila och återhämtning.  Precis som naturen ligger i ide, mår du också bra av att sänka tempot.  Använd lugnet till att lyssna inåt - dröm, visionera, fyll dig med positiva tankar och skapa en fantastisk mental projektion. Sen, när våren kommer blir det dags att verkställa dina drömmar och planer så att de blir verkliga även i din yttre värld!

MEDITATION FÖR 3:E ÖGAT 

GÖR SÅ HÄR: Sitt bekvämt med upprätt rygg, blunda. Andas lugna andetag, känn hur kroppen stillar sig.
Låt inandningen kopplas till en känsla av lätthet och längd i din ryggrad. Låt utandningen kopplas till avslappning och tyngd ner i underlaget. Fortsätt att andas med detta fokus ytterligare ca 7 andetag.
Utöka med att under inandningen känna fokus i 3:e ögat och under utandningen känna fokus i på tjockaste delen av magen (en punkt strax nedanför naveln).
Fortsätt att andas med detta fokus ytterligare ca 7 andetag.
Utöka ytterligare genom att lägga till ”Sat” på inandningen och ”Nam” på utandningen. Säg det tyst eller högt för dig själv. ”Sat Nam” betyder ”Jag är sanning”.

Sammanfattningsvis:
Inandning lätthet, längd i ryggraden – 3:e ögat – ”Sat”
Utandning tyngd, avslappning, grundning i underlaget – punkt nedanför naveln – "Nam”

Stanna i meditationen så länge du vill, och kom sen sakta tillbaka med din närvaro i nuet och vakna till.

Med lycka & välgångs-hälsningar från team Blissful Living

 

Blissful Living

c/o Wesley Enterprises Vision of Excellence AB, Robertshöjdsgatan 14, 416 78 Göteborg 0735-732 420, 0706-784 251